Uslov za upis kandidata na MAS Biologija su završene osnovne akademske studije Biologija (sakupljenih 240 ESPB) i položen prijemni ispit iz biologije. Redosled kandidata u konačnoj rang listi utvrđuje se na osnovu postignutog opšteg uspeha tokom OAS i rezultata na prijemnom ispitu. Kandidat se upisuje na studije u skladu sa kriterijumima utvrđenim u Konkursu, koji raspisuje Univerzitet.
Detaljnija odrednica zvanja koja definiše specifičnost stečenih kompetencija (Profesor biologije ili Ekolog) navodi se u dodatku diplomi.
Strukturu MAS Biologija čine 5 predmeta, 2 obavezna Studijska istraživačka rada, 1 obavezna Stručna praksa i 1 obavezni završni rad – Master rad. Od ukupnog broja predmeta, 2 su obavezna i 3 su izborna. Za dve izborne pozicije ponuđena su 4 predmeta, dok su za jednu izbornu poziciju ponuđena 2 predmeta. Svaka izborna pozicija je predmetno
specifična i sadrži predmete iz psihološko-pedagoško-metodičke oblasti i oblasti ekologije, od kojih student bira 1 predmet.
U drugom semestru studenti imaju 2 obavezna Studijska istraživačka rada, 1 obaveznu Stručnu praksu u trajanju od 90 sati sa obimom od 3 ESPB boda i 1 obavezni završni rad – Master rad. Studenti koji se odluče za sticanje kompetencija
neophodnih za rad u nastavi biologije imaju Školsku praksu u trajanju od 180 sati sa obimom od 6 ESPB.
Svrha master akademskih studija Biologija je obrazovanje stručnjaka sa visoko specijalizovanim znanjima, veštinama, sposobnostima i stavovima koji ih čine kompetentim za rad u:
– oblasti nastave biologije (osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručnim školama);
– stručnim i razvojnim laboratorijama u kojima su primenljiva znanja iz ekologije;
– naučnim institutima i naučno-istraživačkim laboratorijama;
– akreditovanim laboratorijama za kontrolu indikatora i bioindikatora kvaliteta životne sredine;
– botaničkim baštama, prirodnjačkim muzejima, nacionalnim parkovima, zavodima za monitoring i zaštitu životne sredine;
– u različitim organima državne uprave i inspekcijskim službama različitih državnih, privatnih i javnih preduzeća.
Master akademske studije Biologija obezbeđuju studentima visoko specijalizovana znanja, veštine, sposobnosti i stavove koji su primenljivi u nastavi biologije za osnovnu školu od 5 do 8 razreda, za sve razrede gimnazije prirodno- matematičkog smera i za pojedine razrede u drugim smerovima gimnazije i srednjim stručnim školama, kao i u različitim
granama neformalnog obrazovanja, poljoprivrede i zaštite životne sredine. S obzirom da obrazovanje mladih i zaštita i unapređenje prirodnog okruženja predstavljaju prioritete za razvoj svakog savremenog društva, stručnjaci ovog profila
imaju društveno opravdane i korisne kompetencije.
Opšti cilj MAS Biologija je formiranje stručnjaka sa visoko specijalizovanim kompetencijama koje su neophodne za uspešno istupanje na tržište rada i zapošljavanje u oblasti nastave biologije i oblastima rada gde su primenljiva znanja iz ekologije, kao i za dalje obrazovanje i aktivnu ulogu u društvu.
Specifični ciljevi MAS Biologija odnose se na sticanje znanja, razvoj veština, sposobnosti i stavova:
– Obrazovanje stručnjaka za rad u nastavi biologije prenosom visoko specijalizovanih savremenih znanja i veština kroz nastavne sadržaje iz psihološko-pedagoško-metodičkih predmeta i za rad na poslovima u kojima su primenjiva
znanja iz oblasti ekologije prenosom visoko specijalizovanih savremenih znanja i veština laboratorijskog rada kroz nastavne sadržaje iz naučno-stručnih, teorijsko-metodoloških i stručno-aplikativnih predmeta.
– Osposobljavanje studenata za unapređenje radne prakse kroz inovativan pristup u rešavanju složenih problema, kroz kontrolu i vrednovanje postignuća drugih, kao i kroz planiranje i realizaciju stručnih/naučnih istraživanja i
rukovođenje složenim projektima, prenosom znanja i metodologije istraživanja i razvoja projekata.
– Osposobljavanje studenata za primenu stečenih znanja iz psihološko-pedagoško-metodičkih oblasti (najmanje 30 ESPB) u praksi i razvoj kreativnog stava prema nastavi biologije kroz realizaciju Školske prakse (6 ESPB).
– Osposobljavanje studenata za upotrebu mernih i analitičkih aparata, analizu, tumačenje i vrednovanje rezultata kroz realizaciju praktične nastave.
– Osposobljavanje studenata za vrednovanje, kritičko razumevanje i primenu naučnih činjenica u praksi,
preduzetničko delovanje i preuzimanje rukovodećih poslova prenosom znanja i veština kroz nastavne sadržaje iz obaveznih predmeta, unapređenje radne prakse kroz inovativan pristup u rešavanju složenih problema, kao i kroz planiranje i realizaciju projekata u oblasti obrazovanja.
– Unapređenje preduzetničkih i komunikacionih veština u radnom i socijalnom okruženju na lokalnom i međunarodnom nivou, veština upotrebe informacionih tehnologija (prikupljanje, obrada i razmena informacija) i novih metodičkih pristupa u nastavi biologije u skladu sa sposobnostima i potrebama učenika.
– Podizanje nivoa svesti kod studenata o vrednostima i potrebama savremenog društva, o značaju permanentnog usavršavanja, profesionalnog i ličnog razvoja.
Podsticanje studenata na saradnju, primenu etičkih standarda i moralnih normi u profesionalnom i socijalnom okruženju uz uvažavanje različitosti.
Opšte kompetencije:
– primene integrisanog znanja i analitičkog pristupa u predviđanju rešenja i posledica;
– primene savremenih metodičkih i informacionih metoda, kritičkog mišljenja i kreativnog pristupa u nastavi biologije;
– primene laboratorijskih metoda i tehnika, organizovanja i realizacije stučnih/eksperimentalnih istraživanja;
– kritičkog mišljenja i pristupa u postavljanju hipoteza, planiranju i donošenju odluka;
– komunikacije i saradnje sa učenicima, užim socijalnim i međunarodnim okruženjem i kolegama u zemlji i inostranstvu;
– primene etičkih standarda u profesionalnom i socijalnom okruženju.
Predmetno-specifične kompetencije:
– temeljno poznavanje i razumevanje metoda i tehnika u nastavi biologije i razumevanje interakcije organizama i životne sredine;
– unapređenje nastavne i naučne prakse primenom novih informaciono-komunikacionih tehnologija i metodičkih pristupa;
– izvođenja zaključaka primenom savremenih laboratorijskih metoda i tehnika;
– praćenja stručne i naučne literature i primena stečenih znanja u nastavnoj i naučnoj praksi;
– povezivanja stečenih teorijskih znanja i praktičnih veština u profesionalnom radu;
– razvoja veština i spretnosti u prenošenju znanja učenicima;
– planiranja i realizacije stručnih/naučnih istraživanja i rukovođenja složenim projektima;
Ishodi učenja:
– Poseduje visoko specijalizovana teorijska i praktična znanja koja uspešno primenjuje u nastavnoj i naučnoj praksi;
– Poseduje laboratorijske veštine i poznaje metodologiju obrade rezultata;
– Unapređuje radnu praksu kroz inovativan pristup u rešavanju problema, kontrolu i vrednovanje postignuća drugih, planiranje
i realizaciju stručnih/naučnih istraživanja i rukovođenje projektima;
– Deluje preduzetnički i preuzima rukovodeće poslove, vrednuje, razume i primenjuje stečena znanja u praksi;
– Vodi uspešnu komunikaciju i primenjuje informacionu tehnologiju u praksi;
– Poseduje svest o vrednostima i potrebama savremenog društva, o značaju permanentnog usavršavanja, profesionalnog i ličnog
razvoja;
– Sarađuje i primenjuje etičke standarde u profesionalnom i socijalnom okruženju;
– Osposobljen je za rad u osnovnim i srednjim školama sticanjem najmanje 30 ESPB bodova izborom predmeta iz grupe
psiholoških, pedagoških i metodičkih disciplina na osnovnim akademskim studijama (Metodika nastave biologije 6 ESPB;
Pedagogija 6 ESPB; Osnovi pedagoške psihologije 6 ESPB) i master akademskim studijama (Praktikum u nastavi biologije 6 ESPB; Savremena nastavna tehnologija u nastavi biologije 6 ESPB; Psihologija obrazovanja 6 ESPB) i Školske prakse (6 ESPB) na master akademskim studijama.