![vaspitac vaspitac](http://www.dunp.np.ac.rs/lat/wp-content/uploads/elementor/thumbs/vaspitac-pui3lbsenufzgcxlobkd9rzpl0ip5s0nqf8i11hrqw.jpg)
Master akademske studije za obrazovanje vaspitača u predškolskim ustanovama traju godinu dana (60 ESPB), odnosno dva semestra po 30 ESPB, i mogu ih upisati studenti koji su završili osnovne akademske studije u obimu od 240 ESPB na Državnom univerzitetu u Novom Pazaru i studenti odgovarajućih drugih fakulteta, a u skladu sa Statutom DUNP. Po završetku master akademskih studija stiče se naziv master vaspitač. Studijski program ima jedan obavezan predmet (Akademsko pisanje), grupu glavnih predmeta u prvom izbornom bloku Savremeni metodički pravci iz koje se biraju dva od ponuđena četiri predmeta (oni određuju oblast istraživanja master rada), i drugu grupu izbornih predmeta sa ponuđena dva predmeta od kojih se bira jedan, koji doprinosi razvoju kompetencija u izabranoj oblasti usavršavanja. Izrada master rada predviđena je u drugom semestru studija. Master akademske studije usklađene su sa savremenim koncepcijama predškolskog vaspitanja i obrazovanja u predškolskim ustanovama i omogućuju osposobljavanje studenata za integrisanje znanja iz nauka o obrazovanju i vaspitanju u predškolskom uzrastu i njihovu primenu u samostalnom profesionalnom radu, kao i za istraživanje vaspitno-obrazovne prakse, primenu rezultata u unapređenju sopstvene prakse i saopštavanje rezultata u stručnoj komunikaciji u zemlji i inostranstvu.
Svrha studijskog programa je obrazovanje vaspitača na nivou master akademskih studija koje obezbeđuju sticanje znanja, veština i sposobnosti neophodnih za uspešno samostalno obavljanje poziva u uslovima savremenog društva, povećanih standarda obrazovanja i stalnog povećavanja zahteva u pogledu stručnosti vaspitača u predškolskim ustanovama. Savremene tendencije u obrazovanju vaspitača u širim okvirima evropskog i svetskog obrazovnog prostora idu u pravcu povećavanja zahteva koji se tiču kompetentnosti vaspitača zbog sve složenijih opštih i specifičnih uslova u kojima se danas odvija vaspitanje i obrazovanje mladih generacija. Insistira se na podizanju opšteg i stručnog nivoa obrazovanja vaspitača, kvalitetnoj didaktičko-metodičkoj osposobljenosti za rad u različitim domenima i segmentima vaspitno-obrazovne delatnosti predškolske ustanove. Na nivou master akademskih studija neophodno je ovladavanje veštinama i procedurama istraživačkog rada, kao i veštinama akademskog pisanja kroz razvoj svesti o procedurama i fazama naučnoistraživačkog rada: konceptualizaciji, planiranju istraživanja, metodologiji, analizi podataka, veštini oblikovanja teksta i evaluaciji rezultata. Tokom studija studenti proširuju i unapređuju postojeća znanja i sposobnosti i izgrađuju odgovarajuće veštine koje će im omogućavati da samostalno i kritički promišljaju sopstvenu pedagošku praksu, da je istražuju i na toj osnovi usavršavaju i dalje razvijaju, kao i da prate savremena dostignuća iz oblasti didaktičko-metodičkih nauka i pozitivna iskustva dobre pedagoške prakse. Na ovom nivou studija student treba da uveća stručne kompetencije stečene na osnovnim studijama i da ih kvalitativno unapredi, podigne na viši nivo. Tome će posebno doprineti uključivanje studenata u istraživačke zadatke kroz studijsko-istraživački rad i izradu završnog master rada. Svrha studijskog programa je i razvoj sklonosti i sposobnost uključenja u timski rad, unapređenje kvalifikacione strukture stanovništva, zadovoljenje potrebe za stručnim i kvalifikovanim kadrom u oblasti predškolskog vaspitanja.
Ciljevi studijskog programa su:
– da se usvoje i prenesu znanja i veštine iz oblasti savremenih naučnih dostignuća, metodoloških teorija i novih metodičkih pristupa vaspitno-obrazovnom radu sa decom predškolskog uzrasta,
– razvoj sposobnosti i ovladavanje veštinama neophodnim za naučnoistraživački rad i kritičku refleksiju sopstvene prakse,
– upoznavanje širih tokova vaspitanja i obrazovanja u kontekstu razvoja ličnosti dece predškolskog uzrasta,
– ovladavanje savremenim naučnim pristupima vaspitno-obrazovnom radu u izabranim oblastima (jezik, književnost, likovna i muzička umetnost, matematika, fizičko i zdravstveno vaspitanje, informatika), kao i uspostavljanje njihovih međusobnih korelacija,
– ovladavanje veštinama praktične upotrebe i primene informacionih tehnologija,
– sposobnost za dalje samoobrazovanje.
Savladavanjem studijskog programa master akademskih studija za obrazovanje vaspitača student će dobiti potrebne stručne, didaktičko-metodičke i pedagoško-psihološke kompetencije za uspešno realizovanje vaspitno-obrazovnog rada sa decom predškolskog uzrasta u predškolskim ustanovama u skladu sa savremenim standardima vaspitno-obrazovnog rada. To podrazumeva sposobnost daljeg samostalnog sticanja znanja, razumevanje bitnih koncepata u širem domenu pedagoških nauka, kompetentno i racionalno planiranje, dizajniranje i realizaciju vaspitno-obrazovnog rada u predškolskoj ustanovi; planiranje i organizovanje metodičkih istraživanja (samostalnih i timskih) u funkciji unapređivanja vaspitno-obrazovne prakse; kritičko praćenje i primenu novina u oblasti didaktike i metodike, posebno u rešavanju složenijih problema u vaspitno-obrazovnom radu. Studenti će biti osposobljeni za primenu savremenih informacionih tehnologija u rešavanju praktičnih problema u vaspitno-obrazovnom radu i ličnom usavršavanju. Ishodi učenja:
– sposobnost samostalnog planiranja, dizajniranja i realizacije različitih oblika vaspitno-obrazovnog rada u predškolskoj ustanovi:
– sposobnost analize, evaluacije i unapređenja vaspitno-obrazovnog rada;
– sposobnost planiranja i organizovanja metodičkih istraživanja;
– sposobnost praćenja, integrisanja i primene stručnih i naučnih dostignuća iz oblasti pedagogije u vaspitno-obrazovnim područjima u predškolskoj ustanovi;
– sposobnost oblikovanja stručnih i naučnih radova iz oblasti metodike predškolskog vaspitanja i obrazovanja.