Интегрисане академске студије Фармација за стицање академског назива магистар фармације се остварују у току пет година и изводе се у десет семестара са укупно 4050 часова наставе, од којих 3390 чине активну наставу. Настава се изводи у облику теоријске наставе, практичне наставе, практичног рада студената у лабораторијама, семинара и семинарских радова, теренске наставе, тематских радионица, стручне студентске праксе и менторски вођеног истраживачког рада студената који је у функцији израде дипломског рада. Обим студија је изражен укупним бројем ЕСПБ бодова и износи 300 ЕСПБ.
У прву годину интегрисаних академских студија Фармација може се уписати лице које има средње образовање у четворогодишњем трајању и успех на пријемном испиту. Кандидати који конкуришу за упис на студије полажу пријемни испит из хемије.
Студијски програм обухвата 50 предмета од којих је 45 обавезних и 5 изборних предмета. У обавезне предмете спадају Стручна пракса 1 и 2, Завршни рад – СИР као и Завршни рад – израда и одбрана. Постоји 5 изборних блокова и сваки се састоји од три предмета од којих студент бира један.
Знања из базичних природних наука које су од значаја за фармацију студенти превасходно стичу у I, II III и IV семестру. Ови предмети обезбеђују одговарајуће познавање науке на којима се темељи медицина и добро разумевање научних метода за процену биолошких функција и регулационих механизама, као и разумевање структуре, функције и понашања здравих и болесних особа. У V, VI, VII, VIII и IX семестру настава је оријентисана ка стручним предметима и предметима медицинских наука који су у тесној вези са фармацијом. Ови предмети обезбеђују одговарајуће познавање научних дисциплина и поступака, што свршеним студентима пружа целовиту слику о болестима уз адекватно усвајање знања, вештина и ставова који се односе на профилаксу и терапију. Изборни предмети су предвиђени у V, VI, VIII, IX и X семестру. У VIII и X семестру студенти су у обавези да обаве стручну праксу 1 и 2, под одговарајућим надзором ментора из наставне базе.
Настава се одвија по семестрима у складу са планом извођења наставе. Теоријска настава подразумева активно учешће студената у настави чиме се обезбеђује боље разумевање градива. Практични рад у лабораторијама се изводи као самостални лабораторијски рад студената са дефинисаним циљем (резултат анализе, синтеза, екстракција и др.). Семинари омогућавају студентима да самостално користе литературу, електронске базе и презентују одабране теме. Теренска настава омогућава студентима да изведу активности које се не могу на адекватан начин реализовати на Универзитету (нпр. сакупљање биљног материјала) или да се упознају са одређеним аспектима струке у реалним условима (нпр. посета развојним центрима и производним погонима индустрије).
Студијски програм интегрисаних академских студија Фармација, базиран је на Закону о високом образовању Републике Србије, принципима европског високог образовања који су садржани у Болоњској декларацији, ставовима и препорукама интернационалних стручних и академских удружења из области фармације и, пре свега, потребама друштва за високообразованим кадровима који могу да прате брз развој струке, науке и праксе у области фармације.
Осим доброг познавања вештина у пружању здравствених услуга кроз тимски рад , овај студијски програм оспособљава кадар за организацију руковођења службом, почев од рада у апотекама, до високо стручног рада у производњи и контроли фармацеутских производа.
Овај студијски програм промовише принципе који су опште прихваћени од стране стручних и академских заједница у развијеним земљама:
– рационализација и модуларизација наставних програма,
– имплементација ЕСПБ,
– увођење нових типова наставе и нових метода наставног процеса,
– инсистирање на континуираном раду студената,
– увођење механизама контроле квалитета наставних програма и метода наставног процеса,
– учешће студената као партнера у образовном процесу.
После завршених интегрисаних академских студија Фармација, дипломирани студент стиче академски назив магистар фармације (Маг. Фарм.). Магистар фармације је квалификован за обављање фармацеутске здравствене делатности након обављеног приправничког стажа и положеног стручног испита сходно одредбама Правилника о приправничком стажу и стручном испиту здравствених радника и здравствених сарадника.
У дефинисању исхода учења Државни Универзитет у Новом Пазару поштовао je следећа начела:
✓Исходи учења студијског програма Интегрисане академске студије Фармација повезани су са Даблинским дескрипторима;
✓Компетенције које студенти стичу током образовања усаглашене су са исходима учења студијских програма земаља ЕУ и у складу су са стандардима и директивама међународних професионалних удружења (Directive 2005/36/EC and Directive 2013/55/EU of the European Parliament and of the Council on the recognition of professional qualifications);
✓Систем и начин оцењивања усаглашен је за сваки предмет тако да омогућава постизање исхода учења одређеног предмета као структурне јединице курикулума;
✓Развој стратегије наставе и учења усмерен је на постизање исхода учења.
Исходи учења које обезбеђује структура курикулума студијског програма ИАС Фармација за стицање звања магистар фармације омогућавају стицање знања, вештина, ставова/понашања у оквиру следећих категорија општих способности:
-познавање и критичко разумевање основних чињеница, принципа и теорија везаних за област фармације;
-уочавање и анализирање проблема и планирање стратегије за њихово решавање;
-способност да у практичном раду примени стечена знања и разумевање неопходно за задовољавање потреба лица професионално ангажованих у области фармацеутске делатности;
-критичка евалуација, интерпретација и обједињавање фармацеутских информација, резултата и података;
-прављење стручне и научне документације специфичне за област фармације;
-јасно и коректно излагање стручних и научних садржаја из области фармације у усменој или писаној форми, како за стручни, тако и за шири аудиторијум;
-континуирано усавршавање праћењем најновијих постигнућа у области фармације,
-способност доприноса развоју здравственог система кроз праксу, информисање и иновације;
-поштовање принципа етичности у обављању фармацеутске делатности у складу са Етичким кодексом фармацеута Србије и Кодексом професионалне етике Државног универзитета у Новом Пазару.
Након савладаног студијског програма интегрисаних академских студија Фармација, студенти стичу предметно-специфичне способности за примену стручног теоријског знања, вештина и стандарда професионалне комуникације у току обављања стручне и научне делатности.
По заршетку студија магистар фармације треба да:
1)Поседује знање:
•о развоју лекова: примењује темељна знања из хемије, биохемије, молекуларне биологије, физике, математике и статистике потребна за дефинирање, анализирање и предлагање поступака везаних за истраживање, развој и производњу као и анализу и контролу квалитета лекова;
•о фармакотерапији: примењује стручна знања и способности при саветовању о фармакотерапији и спровођењу бриге о болесницима, поштујући важећу законску
регулативу и смернице у складу са начелима фармацеутске етике и деонтологије.
2)Стиче и изводи опште вештине:
•Решавање проблема и доношење одлука: показује аналитичке и конструктивне вештине у развоју и имплементацији решења практичних проблема у производњи и праћењу сигурне и одговарајуће примене лекова.
•Вештине комуникације: усменим и писаним облицима комуникације осигурава позитивне интеракције с болесницима, сарадницима, осталим здравственим стручњацима и широм јавности.
•Вештине тимског рада: стручним и одговорним понашањем даје значајан допринос у различитим ситуацијама и окружењима успостављајући сарадњу са другим члановима мултипрофесионалног тима поштујући принципе етичког кодекса свих професија.
3)Стиче и изводи професионалне вештине:
•Спроводи бригу о болеснику: као дeо тима за бригу о здрављу пружа одговарајућу помоћ болесницима која подразумева информирање и саветовање болесника о деловању и исправној примени лекова, као и праћење тока и исхода терапије.
•Учествује у производњи и контроли фармацеутских производа.
•Изграђује организационе вештине: познаје и примењује финансијске, маркетиншке и организационе принципе важне за самостални и тимски рад; учествује и надзире дистрибуцију лекова; планира, набавља и врши пријем, складиштење и чување лекова и медицинских средстава, дијететских, козметичких и других производа за заштиту здравља.
•Поседује информацијске вештине: користи информацијске технологије и базе података у сврху унапређења стручних знања и вештина.
•Развија и унапређује истраживачке вештине: критички процењује и примењује научна сазнања и доступне податке у сврху унапређивања професије, решавања проблема, примене нових технологија и унапређења постојећих; припрема стручне и научне публикације; осмишљава и води стручне и научне пројекте и програме.
4) Поседује самосталност и одговорност :
•Самосталност: исказује самосталност у организацији, руковођењу и управљању, изради стратегије и пословних планова релевантних за професију;
•Одговорност: примјењује правна и етичка начела професије у самосталном и тимском раду; тежи највишем могућем квалитету третмана корисника и пацијента; спроводи активности везане за континуирану професионалну едукацију те доприноси развоју професије.
Општи циљ студијског програма интегрисаних академских студија Фармација је да дипломирани студенти имају висок ниво знања о фармацеутској пракси, да буду добро обучени за самостални рад у будућој професији и да достигну високе стандарде струке, као и стицање добре основе за даље стручно усавршавање и упис на докторске академске студије.
Општи циљеви студијског програма интегрисаних академских студија Фармација су:
✓да оптималним планом и програмом кроз теоријску, а пре свега практичну наставу, профилише магистре фармације у савремене сараднике који поседују адекватно медицинско знање из медицинских и фармацеутских наука, неопходно за ефикасан рад у решавању професионалних задатака;
✓да поред савременог теоријског знања и практичних вештина у процесу професионалног рада, пружа паралелно опште допунско образовање кроз изборне предмете и семинаре као и свест о културним разликама, веровањима, вредностима;
✓да магистрима фармације у склопу најсавременије едукације и менторског рада омогући перманентну едукацију и примену научних сазнања у области фармацеутских наука;
✓да се развија вештина комуникације, тимски рад, решавање организационих проблема, употреба информационе технологије и методологије истраживања уз неговање духа хуманости, посвећености и етичности.
У складу са наведеним, циљеви студијског програма интегрисаних академских студија Фармација су усмерени ка стицању знања и вештина неопходних за самостално обављање фармацеутске делатности у:
-фармацеутској здравственој заштити на примарном, секундарном и терцијарном нивоу;
-привреди (производња, дистрибуција и маркетинг лекова, медицинских средстава, дијететских и козметичких производа);
-регулаторним установама (Агенција за лекове и медицинска средства, Министарство здравља и друге установе које су у директној или индиректној вези за фармацеутском делатношћу).
Специфични циљеви овог студијског програма обухватају едукацију кадрова који ће бити оспособљени за:
-издавање лекова, њихову примену и анализу прoписивања лекова;
-праћење безбедности, ефикасности и економичнсти терапије;
-препознавање основних симптома болести;
-препознавање нежељених и токсичних ефеката лекова и извештавање о истим;
-безбедно руковање хемикалијама, фармацеутским материјалом и медицинским средствима;
-израду магистралних и галенских препарата;
-комуникацију са пацијентима, лекарима и другим здравственим радницима;
-понашање у складу са највишим етичким и моралним стандардима;
-адекватно коришћење информационих система и стручне литературе;
-учешће у креирању националне политике лекова;
-усмена и писмена комуникација са пацијентима, лекарима, другим здравственим радницима и јавношћу.
У складу са овим циљевима успостављени су одговарајући стандарди за обим и садржај наставе, начине извођења наставе и избор наставника и сарадника који учествују у њеној реализацији.