Услов за упис кандидата на МАС Биологија су завршене основне академске студије Биологија (сакупљених 240 ЕСПБ) и положен пријемни испит из биологије. Редослед кандидата у коначној ранг листи утврђује се на основу постигнутог општег успеха током ОАС и резултата на пријемном испиту. Кандидат се уписује на студије у складу са критеријумима утврђеним у Конкурсу, који расписује Универзитет.
Детаљнија одредница звања која дефинише специфичност стечених компетенција (Професор биологије или Еколог) наводи се у додатку дипломи.
Структуру МАС Биологија чине 5 предмета, 2 обавезна Студијска истраживачка рада, 1 обавезна Стручна пракса и 1 обавезни завршни рад – Мастер рад. Од укупног броја предмета, 2 су обавезна и 3 су изборна. За две изборне позиције понуђена су 4 предмета, док су за једну изборну позицију понуђена 2 предмета. Свака изборна позиција је предметно
специфична и садржи предмете из психолошко-педагошко-методичке области и области екологије, од којих студент бира 1 предмет.
У другом семестру студенти имају 2 обавезна Студијска истраживачка рада, 1 обавезну Стручну праксу у трајању од 90 сати са обимом од 3 ЕСПБ бода и 1 обавезни завршни рад – Мастер рад. Студенти који се одлуче за стицање компетенција
неопходних за рад у настави биологије имају Школску праксу у трајању од 180 сати са обимом од 6 ЕСПБ.
Сврха мастер академских студија Биологија је образовање стручњака са високо специјализованим знањима, вештинама, способностима и ставовима који их чине компетентим за рад у:
– области наставе биологије (основним школама, гимназијама и средњим стручним школама);
– стручним и развојним лабораторијама у којима су применљива знања из екологије;
– научним институтима и научно-истраживачким лабораторијама;
– акредитованим лабораторијама за контролу индикатора и биоиндикатора квалитета животне средине;
– ботаничким баштама, природњачким музејима, националним парковима, заводима за мониторинг и заштиту животне средине;
– у различитим органима државне управе и инспекцијским службама различитих државних, приватних и јавних предузећа.
Мастер академске студије Биологија обезбеђују студентима високо специјализована знања, вештине, способности и ставове који су применљиви у настави биологије за основну школу од 5 до 8 разреда, за све разреде гимназије природно- математичког смера и за поједине разреде у другим смеровима гимназије и средњим стручним школама, као и у различитим
гранама неформалног образовања, пољопривреде и заштите животне средине. С обзиром да образовање младих и заштита и унапређење природног окружења представљају приоритете за развој сваког савременог друштва, стручњаци овог профила
имају друштвено оправдане и корисне компетенције.
Општи циљ МАС Биологија је формирање стручњака са високо специјализованим компетенцијама које су неопходне за успешно иступање на тржиште рада и запошљавање у области наставе биологије и областима рада где су применљива знања из екологије, као и за даље образовање и активну улогу у друштву.
Специфични циљеви МАС Биологија односе се на стицање знања, развој вештина, способности и ставова:
– Образовање стручњака за рад у настави биологије преносом високо специјализованих савремених знања и вештина кроз наставне садржаје из психолошко-педагошко-методичких предмета и за рад на пословима у којима су примењива
знања из области екологије преносом високо специјализованих савремених знања и вештина лабораторијског рада кроз наставне садржаје из научно-стручних, теоријско-методолошких и стручно-апликативних предмета.
– Оспособљавање студената за унапређење радне праксе кроз иновативан приступ у решавању сложених проблема, кроз контролу и вредновање постигнућа других, као и кроз планирање и реализацију стручних/научних истраживања и
руковођење сложеним пројектима, преносом знања и методологије истраживања и развоја пројеката.
– Оспособљавање студената за примену стечених знања из психолошко-педагошко-методичких области (најмање 30 ЕСПБ) у пракси и развој креативног става према настави биологије кроз реализацију Школске праксе (6 ЕСПБ).
– Оспособљавање студената за употребу мерних и аналитичких апарата, анализу, тумачење и вредновање резултата кроз реализацију практичне наставе.
– Оспособљавање студената за вредновање, критичко разумевање и примену научних чињеница у пракси,
предузетничко деловање и преузимање руководећих послова преносом знања и вештина кроз наставне садржаје из обавезних предмета, унапређење радне праксе кроз иновативан приступ у решавању сложених проблема, као и кроз планирање и реализацију пројеката у области образовања.
– Унапређење предузетничких и комуникационих вештина у радном и социјалном окружењу на локалном и међународном нивоу, вештина употребе информационих технологија (прикупљање, обрада и размена информација) и нових методичких приступа у настави биологије у складу са способностима и потребама ученика.
– Подизање нивоа свести код студената о вредностима и потребама савременог друштва, о значају перманентног усавршавања, професионалног и личног развоја.
Подстицање студената на сарадњу, примену етичких стандарда и моралних норми у професионалном и социјалном окружењу уз уважавање различитости.
Опште компетенције:
– примене интегрисаног знања и аналитичког приступа у предвиђању решења и последица;
– примене савремених методичких и информационих метода, критичког мишљења и креативног приступа у настави биологије;
– примене лабораторијских метода и техника, организовања и реализације стучних/експерименталних истраживања;
– критичког мишљења и приступа у постављању хипотеза, планирању и доношењу одлука;
– комуникације и сарадње са ученицима, ужим социјалним и међународним окружењем и колегама у земљи и иностранству;
– примене етичких стандарда у професионалном и социјалном окружењу.
Предметно-специфичне компетенције:
– темељно познавање и разумевање метода и техника у настави биологије и разумевање интеракције организама и животне средине;
– унапређење наставне и научне праксе применом нових информационо-комуникационих технологија и методичких приступа;
– извођења закључака применом савремених лабораторијских метода и техника;
– праћења стручне и научне литературе и примена стечених знања у наставној и научној пракси;
– повезивања стечених теоријских знања и практичних вештина у професионалном раду;
– развоја вештина и спретности у преношењу знања ученицима;
– планирања и реализације стручних/научних истраживања и руковођења сложеним пројектима;
Исходи учења:
– Поседује високо специјализована теоријска и практична знања која успешно примењује у наставној и научној пракси;
– Поседује лабораторијске вештине и познаје методологију обраде резултата;
– Унапређује радну праксу кроз иновативан приступ у решавању проблема, контролу и вредновање постигнућа других, планирање
и реализацију стручних/научних истраживања и руковођење пројектима;
– Делује предузетнички и преузима руководеће послове, вреднује, разуме и примењује стечена знања у пракси;
– Води успешну комуникацију и примењује информациону технологију у пракси;
– Поседује свест о вредностима и потребама савременог друштва, о значају перманентног усавршавања, професионалног и личног
развоја;
– Сарађује и примењује етичке стандарде у професионалном и социјалном окружењу;
– Оспособљен је за рад у основним и средњим школама стицањем најмање 30 ЕСПБ бодова избором предмета из групе
психолошких, педагошких и методичких дисциплина на основним академским студијама (Методика наставе биологије 6 ЕСПБ;
Педагогија 6 ЕСПБ; Основи педагошке психологије 6 ЕСПБ) и мастер академским студијама (Практикум у настави биологије 6 ЕСПБ; Савремена наставна технологија у настави биологије 6 ЕСПБ; Психологија образовања 6 ЕСПБ) и Школске праксе (6 ЕСПБ) на мастер академским студијама.