![Science laboratory research and development concept. microscope with test tubes Science laboratory research and development concept. microscope with test tubes](https://www.dunp.np.ac.rs/wp-content/uploads/2022/09/biologija.jpg)
Структуру основних академских студија Биологија чине 37 предмета и 1 обавезна Стручна пракса. Од укупног броја предмета, 28 су обавезни и 9 су изборни. За сваку изборну позицију понуђена су 2, 3 или 4 предмета, од којих студент бира 1. Од укупног збира ЕСПБ, изборни предмети су заступљени са 55 ЕСПБ (22,92%). Обавезни предмети су неопходни за образовање стручњака из области биологије, док изборни предмети пружају студентима специфичне компетенције за будућа занимања. Предмети су груписани у научно- стручне – НС, теоријско-методолошке – ТМ, стручно-апликативне – СА и академско-општеобразовне – АО.
Студени који намеравају да по завршеним ОАС Билогија наставе школовање на мастер студијама за стицања компетиција за рад у школама треба да полажу предмете Педагогија, Основи педагошке психологије и Методика наставе биологије, који су понуђени као изборни.
Сваки предмет Студијског програма исказује се бројем ЕСПБ бодова, а обим студија изражен је збиром ЕСПБ бодова за све четири године (укупно 240 ЕСПБ). У свакој школској години збир ЕСПБ износи најмање 60, што одговара просечном укупном ангажовању студената у обиму 40-часовне радне недеље. Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, лабораторијске вежбе, семинари и теренска настава), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања.
Сврха основних академских студија Биологија је образовање стручњака из области биологије, компетентних за рад у стручним, развојним и научно-истраживачким биолошким лабораторијама, акредитованим лабораторијама за контролу квалитета, биотехнолошким лабораторијама, ботаничким баштама, природњачким музејима, националним парковима, заводима за мониторинг и
заштиту животне средине, научним институтима и лабораторијама различитих индустријских, пољопривредних и медицинских грана, у којима су примењива знања из биологије.
С обзиром да је биологија заступљена у свим сферама живота и да су знања из биологије примењива у различитим гранама образовања, индустрије, медицине, фармације, пољопривреде и заштите животне средине, стручњаци овог профила имају друштвено оправдане и корисне компетенције.
Реализацијом основних академских студија Биологија студенти стичу напредна академска знања из различитих области биологије, развијају вештину лабораторијског рада и рада на терену, оспособљавају се за самостални и тимски рад, усвајају позитиван став према истраживањима живог света и животне средине, развијају способност критичког мишљења, спремност за доношење одлука и успостављање приоритета у решавању проблема у областима где су примењива знања из биологије, опособљавају се за примену вештине успешне комуникације и подстичу за примену етичких стандарда и моралних норми у професионалном и социјалном окружењу. Такође, студенти имају могућност за стицање знања и вештина неопходних за рад у образовним установама које ће моћи да
надограде на мастер студијама и на тај начин стекну компетенције за образовни рад у складу са законском регулативом.
Стечено знање, вештине, способности и ставови на основним академским студијама Биологија представљају основу за наставак образовања на мастер академским студијама биолошког и сродних профила.
Општи циљ оновних академских студија Биологија је образовање стручњака из области биологије са знањима и компетенцијама које су неопходне за даље образовање, активну улогу у друштву и успешно иступање на тржиште рада и запошљавање.
Специфични циљеви основних академских студија Биологија односе се на стицање знања, развој вештина, способности и ставова:
– Образовање стручњака преносом савремених знања и вештина лабораторијског рада и рада на терену кроз наставне садржаје предмета из различитих области биологије: ботаника, зоологија, биохемија, микробиологија, молекуларна биологија, генетика, физиологија, еволуција, као и кроз академско-општеобразовне и теоријско-методолошке предмете из области хемије, информационих технологија, права и психологије.
– Оспособљавање студената за предузимљивост и самосталност у решавању проблема, за доношење одлука и успостављање приоритета, за тимски и интердисциплинарни рад, за руковођење и креирање политике у областима рада где су примењива знања из биологије.
– Оспособљавање студената за развој и унапређење комуникационих вештина у радном и социјалном окружењу на локалном и међународном нивоу, као и за употребу информационих технологија у прикупљању, обради и размени информација.
– Оспособљавање студената за решавање сложених проблема, предвиђања резултата и последица у реализацији радних активности и унапређењу пословне праксе, кроз подстицање развоја критичког и самокритичког мишљења и приступа уз
употребу научних метода и поступака.
– Оспособљавање студената за примену етичких стандарда и моралних норми, као и за уважавање разлика и спремности на сарадњу у професионалном и социјалном окружењу.
– Подстицање студената на перманентно усавршавање и даљи професионални и лични развој.
– Подстицање развоја свести о вредностима и потребама савременог друштва.
Наведени циљеви се остварују кроз предавања, вежбе, лабораторијски и теренски рад, као и применом савремених метода интерактивне наставе и учења (индивидуални, кооперативни, групни и тимски рад), израдом и одбраном семинарских радова, дискусијама, вођењем дневника, процени рада другог студента, учењу заснованом на искуству, експерименту, методи симулације и студентским истраживачким пројектима.
Савладавањем ОАС Биологија студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
– темељног познавања и разумевања грађе, функције, законитости и принципа интеракције живих организама;
– решавања конкретних проблема у области биологије уз употребу научних метода, техника и поступака;
– повезивања основних знања из области биологије и сродних дисциплина, као и њихове примене у пракси;
– праћења и примене новина у области биологије, као и потреба за даљим усавршавањем;
– примене вештина и спретности у употреби знања из области биологије у лабораторијском и теренском раду, у управљању и руковођењу пословима који захтевају знања из области биологије;
– примене информационо-комуникационих технологија за прикупљање и обраду информација неопходних у овладавању знањима из области биологије и сродних дисциплина.
Исходи учења подразумевају:
– Поседовање напредних академских знања о грађи, функцији, законитостима и принципима интеракције живих
организама, као и способности вредновања, критичког разумевања и примене стечених знања у области рада и/или у даљем школовању.
– Решавање сложених проблема, предвиђање резултата и последица у раду и/или у даљем школовању примененом стечених знања, аналитичког и креативног приступа заснованог на научним методама и поступцима.
– Примена вештине успешне комуникације у размени информација кроз интеракцију и сарадњу у стручном и научном окружењу на локалном и међународном нивоу.
– Примена аналитичких апарата и мерних инструмената у реализацији различитих биолошких метода и техника у лабораторији и на терену, као и информационе технологије за прикупљање и обраду података и информација.
– Предузимљивост у решавању проблема и преузимању одговорности за себе и друге у току реализације рада.
– Оспособљеност за самостални и тимски рад, радну обуку других, организацију и имплементацију рада, критичко и самокритичко мишљење и приступе у решавању проблема, планирању, управљању и доношењу одлука, за вредновање сопственог и туђег рада, иновативно и креативно унапређење пословне праксе.
– Поседовање позитивног односа и мотивације за целоживотно учење, лични и професионални развој.
– Примена етичких стандарда у професионалном и социјалном окружењу.
![](https://www.dunp.np.ac.rs/wp-content/uploads/2022/03/dotted-pattern.png)